Çin’den ABD’ye gözdağı… Uzayda soğuk savaş rüzgarı başladı!

Çin, 2030’dan ilkin Ay’a astronot indirme planlarını açıkladıktan ve Amerika ile yeni bir rekabet alanı oluşturduktan bigün sonra, Salı sabahı uzaya ilk sivil de dahil olmak suretiyle üç astronot daha gönderdi.

UZAYDAKİ SOĞUK SAVAŞ
NASA, 2025 yılı sonuna kadar Amerikalı astronotları Ay’a geri göndermeyi hedefliyor ve idare edici Bill Nelson, Soğuk Savaş aynısı bir feza yarışını, bu kez Sovyetler Birliği yerine Çin’e karşı tanımlıyor.
Çin, Pazartesi günü Çin İnsanlı Uzay Ajansı Müdür Yardımcısı Lin Xiqiang’ın 2030 vakit çerçevesi belirlemesi ve orada ilmi ve yöntem inceleme planlarını ortaya koymasıyla, ülkenin uzaydaki varlığını genişletme mevzusundaki hırslarını netleştirdi ve 2030’dan sonrasında aya astronot indirmeye yönelik önceki bir vakit çizelgesinin öne çekildiğini resmen doğruladı.
Lin, Pazartesi günü Çin’in kuzeybatısındaki Jiuquan Uydu Fırlatma Merkezi’nde düzenlemiş olduğu basın toplantısında, “Genel hedefler, Çin’in 2030’dan ilkin Ay’a ilk insanlı inişini gerçekleştirmek, Ay yüzeyinde ilmi bulgu ve alakalı teknoloji gösterileri yapmak, mürettebat için bir ulaşım sistemi ve kısa süreli konaklama sistemi geliştirmek ve insan-robot entegre testleri ve öteki kilit teknolojileri geliştirmektir.
Astronotlarımız Ay’da yürüyecek, iniş alanı etrafında örnekler toplayacak ve birtakım yerinde araştırmalar gerçekleştirecek. Bu, alçak Dünya yörüngesinden derin uzaya insanlı görevlerimize öncülük edecek ve insanlığın ayın ve güneş sisteminin kökeni ve evrimi hakkındaki bilgisini derinleştirmeye destek olacaktır” dedi.

“ABD’Yİ GEÇMEK ÇİN’İN EBEDİ RÜYASI”
Uzayda hızla ABD’nin önüne geçmek, “uçsuz bucaksız kozmosu keşfetmeyi” Çin halkının “ebedi rüyası” olarak nitelendiren Devlet Başkanı Xi Jinping, Çin’in yöntem becerilerinden kaynaklı gurur duyduğunu belirtti. Fırlatma rampasının altında bulunan bir propaganda posteri ise gözlerden kaçmadı. Afişte hükümet Çin’i uzayda “kendine güvenmeye” çağırdı.
Çin programı uzun zamandır Ay’ın keşfine öncelik veriyor. Çin ve Rusya 2021’de Ay’da bir inceleme istasyonu inşa etmek için ortak bir plan açıklamıştı ve Ay’ın cenup kutbuna yakın üssün çalışmalarına 2030’ların ortalarında başlanması planlanıyor.

NASA YETKİLİSİ: UZAYDA ÇOK AGRESİF BİR RAKİP
Pekin, Ay’ın yüzeyinde kalıcı bir yapının iyi mi inşa edileceği üstünde çalışırken robotik 3D baskı deneylerinin yakın bir zamanda gerçekleşmesi bekleniyor.
NASA yöneticisi Nelson, Çin’in uzayda “çok agresif bir rakip” olacağı uyarısında bulundu. “NASA’nın ve inanıyorum ki Birleşik Devletler hükümetinin pozisyonu Ay’a ilk giden biz olmak istiyoruz ve gitmek için hazırlanıyoruz,” dedi.
İLK KEZ BİR ÇİNLİ SİVİL UZAYA ÇIKTI
Çin’in Long March 2F taşıyıcı roketiyle hareket eden Shenzhou-16 feza aracı Salı sabahı mahalli saatle 9:31’de fırlatıldı ve üç Çinli astronotu Gobi Çölü’ndeki Jiuquan merkezinden Tiangong feza istasyonuna taşıdı.
Böylece ilk kez bir Çinli sivil uzaya çıkmış oldu. Uzay aracı, Halk Kurtuluş Ordusu Astronot Bölümü’nün iki üyesinin yanı sıra Pekin’deki Beihang Üniversitesi Uzay Bilimleri Fakültesi Uzay Aracı ve Fırlatma Aracı Teknolojisi Bölümü’nde profesör olan Gui Haichao’yu da taşıyacak.
Bir yanıt yazın
Yorum yapabilmek için oturum açmalısınız.